Az nismeret alapkrdse: Ki vagyok n? Milyen vagyok n?
Az nismereten azt rtjk, hogy az embernek ttekintse van sajt szemlyisge sszetevirl, hatrairl s lehetsgeirl, betekintse van viselkedsnek rugiba, htterbe, motvumrendszerbe, helyesen tli meg az emberi kapcsolatokban jtszott szerept, hatst.
nkp: az ember elkpzelse sajt magrl.
A gyerekkor sorn, a krnyezet (elssorban kzvetlen) visszajelzseibl, rtkelseibl alakul ki. Ksbb mr a tgabb krnyezet visszajelzsei is formljk. Az nkp mgsem formldik az egsz let sorn. Amikor az nkp viszonylag llandv vlik, ez egyben vdett teszi az egynt az jabb kls hatsokkal szemben. Az nkp megmerevedhet, a szemlyisgre vonatkoz jabb felismersek ellenllst vlthatnak ki, azaz az ellentmond informcikat elrejti, eltitkolja, vagy kirekeszti. Ekkor az nkp trekvsei ellenttess vlnak az nismeret trekvseivel, azaz a szemly llandan „vlogat” trsas kapcsolataiban, hogy az nmagrl kialaktott kpet fenntarthassa. Pldul a knos informcikrl egyszeren nem vesznk tudomst, vagy torztjuk, trtkeljk. Akinek tlzottan magas az nrtkelse bnbakot keres, thrtja a felelssget, stb.
Az nrtkels pozitvv, vagy negatvv vlsa alapveten a szlk nevelsnek hatstl fgg. A szeretetteljes csaldi lgkr ltalban pozitv nrtkelst vlt ki a gyermekben. Az ilyen szemlyisgekre ltalban az „elkerl viszonyuls” jellemz: -kevsb veszik szre sajt negatv tulajdonsgaikat -nem nagyon rzkenyek a kls visszajelzsekkel szemben -j viszonyra trekszenek krnyezetkkel -a konfliktusokat hajlamosak elsimtani -kpesek jl beilleszkedni a kzssgbe.
A feszlt lgkr, trelmetlen, kvetelz csaldban, ahol kihangslyozzk a hibkat, negatv nrtkels alakul ki. Itt a „kilez viszonyuls” jellemz: -sajt negatv tulajdonsg felnagytsa -ingerlkenysg -rzkenysg a krnyezet negatv jelzseire -vdekezsre-tmadsra kszek -nehezebben alkalmazkodnak -ha pozitv visszajelzst kap, akkor vlemnyt ad szemly jelentsgt, hitelessgt ktsgbe vonja.
Az nkp nemcsak pozitv, vagy negatv lehet, hanem merev (ellenll), befogad (vltoz) is. A merev nkp embereknl gyakoriak az elhrt manverek, nagy az eltrs a trsak vlemnye s az nkp kztt, s sok nehzsggel kzdenek a trsas kapcsolatban.
A befogad nkp emberek elfogadjk, feldolgozzk az nkpnek ellentmond informcikat, jl alkalmazkodnak, s kpesek a vltozsra.
Az nismeret szerzs mdjai:
Legfontosabb forrsa a tbbi ember, elssorban azok akik kzel llnak hozznk, fontosak neknk. Nem csak a szavakkal kifejezett vlemny a fontos, hanem a hozz tartoz metakommunikci ( blints, mosoly, tekintet, stb.) is, s az, hogy ezeket a jeleket az ember helyesen rtelmezze. Ugyanakkor az nismeretszerzst nehezti, hogy gyakran az emberek brmilyen oknl fogva (rdek, flelem, tapintat, stb.) is, de tlrtkelik a j tulajdonsgokat, s alul rtkelik a rosszakat. Ugyanakkor flrendelt helyzetben gyakran elhamarkodott negatv vlemnyt kzlnek. A gyermekkori kapcsolatokban is igen gyakori a kmletlen, kegyetlen kritika. A msik gyerektl kapott szintesg, nem nismereti folyamatot indt el, hanem ers ellenllst, vdekezst vlt ki, esetleg agressziba torkollik.
Hatkony eszkz az nmegfigyels is, hiszen szksgnk van a bellrl jv jelzseinkre is. Az nmegfigyels lehet esetenknti, s rendszeres. Az esetenknti lehet egy-egy helyzet felmrse, a rendszeres lehet feljegyzsek ksztse, napl rsa.
Bizonyos helyzetekben, amikor a krlmnyek, az egyn irnti elvrsok, feladatok jelentsen megvltoznak, az ember identitskrzisbe kerlhet, azaz az nkpe nem illeszkedik az j elvrsokhoz. Ilyenkor hatkony lehet megfelel szakember felkeresse.
Forrs: Kemnyn Dr. Plffy Katalin: Bevezets a pszicholgiba
|