III.
A TETEM ELKSZTSE A TLVILGRA S A TEMETSRE;
A HALOTTRL VAL TOVBBI GONDOSKODS
Bevezet
Az ember akr hisz a tlvilgban, akr nem, a hagyomnyos trsadalmakban halottjrl gondoskodni kvn, s azt igyekszik flkszteni a halotti ltre. Ez az ellts ketts. A testet s/vagy a lelket, teht egyiket vagy mindkettt szolglja. Egy trsadalom rituli, halotti, temetsi szoksai minl inkbb „fejlettebbnek” mondhatk, annl gazdagabb a tetem flksztsnek aktusa, mely sorn egyre jobban tekintetbe veszik mind a test, mind a llek szmra megadhat lehetsgeket s figyelmessgeket. Nha a tetemmel val foglalatossg s a temets csak indokul szolgl arra, hogy a halott hozztartozinak megknnythessk a gysz fldolgozst. Ez all a mai, eurpai gyker kultrval rendelkez, mind inkbb materilis szemllet fel hajl trsadalmak sem kivtelek. Ritka az a temets, ahol a mg temetetlen holttest mellett ne mondana valaki valamilyen megemlkezst. Ahol nem a pap vezeti a halotti szertartst, ott helyettesti a vilgi elljr, a fnk, egy munkatrs, vagy ppen az erre szakosodott hivatal dolgozja, aki megannyi irodalmi idzettel fszerezett sztereotip szvegben a halott j tulajdonsgait dicsri. A szveg ritkn vltozik, minden trsadalmi osztly halottaira van egy sma, melyet csak be kell helyettesteni a megfelel nvvel s dtumokkal. Nha elfordul tveds; a kopors krl llk azt is tudjk, hogy az elhunytat nem illetik meg a dicsretek, ennek ellenre a halott verblis zaklatsa vltozatlanul zajlik, a hozztartozk sirnkozsval ksrve.
Az emberi llek nem nyugszik bele a hallba, s ez addig gy termszetes, amg szmra lelki fogdzt jelent mindaz a ptcselekvs, amellyel a gyszt enyhteni igyekszik. A tetemet mosogatja, ltzteti, borotvlja, kifesti, fldszti, hasznlati trgyaival elltja, mutogatja, siratja, szavakkal zaklatja, mskor tncol, nekel, nnepli, betakarja, klnfle tartba teszi - ez gyakran kzlekedsi eszkz: csnak, szn vagy kocsi -, a temetse utn mg vek mlva is dridzik krltte, csak ppen a nyugalmt nem biztostja. A halott krl ezek kzl sok mindent mg akkor is elvgeztet, ha lelkileg mr rgen nem ktdik hozz; annak halla kzmbsen rinti, esetleg mr vrta azt. A ltszatot biztostani szksges*, ezrt a trsadalmi megfelels rdekben el kell „jtszani” a hagyomnyos szerepet, s a tetemet zaklatni kell.
„Az egsz temetsi rtusnak a holttest a passzv fszereplje. Krltte, mintegy szmra tncolnak, zenlnek, szrakoztatsra adjk el (pl. Indonziban) a halotti sznjtkokat, illetve (magyarorszgi cignyoknl) a hossz mesket. Az lk gyakran a halott flbe kiltjk a korbban elhunyt hozztartozk szmra szl zeneteket.”[i][lxiii]
Amerika
Trtnelmi civilizcik
A mai mexikiak gy ltjk el a halottaikat a tlvilgi „hossz tra”: „A ravatalon nemcsak gyertya s virg, hanem traval, tel, ital is van. A halott lbra j ers plmaszandlt hznak, hogy hossz vndorlsa alatt a kaktusz tvisei, a magi thegyes levelei fel ne sebezzk. Nhny szem fekete babot, kukorict s tzszerszmot tesznek mellje, hogy j otthonban ltetni s fzni tudjon.”[ii][lxiv].
Halottaikat a templomba, temetbe menet tagteszszirmokat hintve ksrik. A holttestet a temets utn nem bolygatjk ugyan tbb, de a halottal val foglalatossgrl nem tudnak lemondani, gy a tetem helyett a lelkt kvnjk visszahozni, s a testet helyettest szuvenr trgyakkal bbeldnek. gy rzik, hogy elhaltjaiknak mg mindig szksges az lket megillet ellts. Halottak napjn kimennek a temetbe. telt, italt, a gyereksrokra csokoldt s jtkot raknak. jszaka a temetben, a srok krl hlnak, imdkoznak s az jszaka hidegt szeszivssal enyhtik.[iii][lxv]
„…hangos, kr szval invitljk az eltvozottakat, hogy jjjenek egytt enni, inni, nnepelni. Azt mondjk, rzik, hogy ilyenkor valban kztk vannak, s elgedettek, hogy egytt a csald […] Halottaik fogadsra otthon sznes, dszes hzioltrt lltanak.” A hzioltrra is ajndkok, lelem, ital, ruha, virg s sok gyertya kerl, „…hogy a halottak a hzat hamar megtalljk. Egyszval mindent elkvetnek, hogy a tlvilgrl hazaltogatk kellemesen tltsk csaldjuk krben ezeket a napokat. S ha itt az id, jllakottan, tiszta ruhban, elgedetten trjenek jra vissza a msvilgba.” Vagyis a llek itt mr jra „megtestesl”, s lknt viselkedik, mert a testt kiszolgljk. A gondoskodst, elltst kptelenek abbahagyni.[iv][lxvi]
Ausztrlia, dli tengerek s cenok szigetvilga
Trzsi kultrk
Ausztrliban a verblis tetemzaklats egyik mdja a hangoskods. „Az elhalt rokonai s trzsbeli bartai gtlstalanul tadjk magukat fjdalmuknak. Hangos sirnkozs tlti meg a tbort. Asszonyok s frfiak vetik magukat a halottra, mikzben kksekkel s hegyes botokkal mly sebeket ejtenek magukon. Meghemperegnek a hamuban, s fehr agyaggal mzoljk be magukat, ksrtetiesen htborzongat hatst keltve.”[v][lxvii]
A tetem eltemetse eltt Ausztrliban a halottat „megvallatjk”, hogy kiderljn, ki lte meg? Az egyik szaknyugat-ausztrliai trzsnl „…a halott hajt hzkodjk, s minden hzskor megemltik egy loklis nemzetsg nevt. Amelyik csoport nevnek az emltsekor a haj kitpdik, az a bns a hallban.”. Egy msik mdszer Dampier-fldrl: „A halott hajt sszefonjk, s feltekerik egy orsra, amelyet egy csoport frfi titkos helyre visz. Egy frfi megrntja a hajfonat vgt, a haj lecsavarodik az orsrl, s az a fldre esik.”[vi][lxviii].
Tbb trzsnl magt a hullt krdezik meg gyilkosa fell: „…az elhunytat hrom olyan ember fejre helyeztk, akik megfelel rokonsgban voltak vele.” A vizsglat vezetje rtusvgzs kzben a tetemnek fltette a krdst, hogy merrl jtt a gyilkos. „A megfelel hely emltsekor a szellem leugrasztotta a hullt az t tart frfiak fejrl[…]
A vizsglat egy msik mdja, amikor az elhunyt bels szervein keresik az rul nyomot. Nha a test felboncolsa nemcsak a vizsglat cljait szolglja, hanem egyben kszlds is egy ksbbi rtusra. A Tully foly als folysa mentn a holttestet tbb napig temetetlenl hagytk, mg fel nem puffadt. Ekkor a gyomrot a hason ejtett gondos vgssal eltvoltottk, s megtalltk benne azt a »valamit«, ami az elhunyt hallt okozta. Rgebben a Murray foly als folysa mentn az orvossgos-ember felnyitotta a hasat, s kihzta belle a beleket s a hashrtyt, hogy megvizsglja […] A cseplesz egy rszt kivettk, a belssgeket pedig egy-kt marok zld levllel visszatettk a helykre, majd a testet sszektttk s eltemettk.”[vii][lxix]
Az ungarinyin trzsnl, „Ha az elhunyt csak nhny ves kisgyermek, szorosan fakregbe csavarjk. Anyja nhny hnapig magval hordja, majd egy sziklaregbe teszik.”[viii][lxx].
„A jimarok j-Guinea szaki rszn, a Sepik egyik mellkfolyja, a Korowori mellkn lnek[…]
Ha egy jimar meghal, a hallesetet a csald rangos siratsa adja tudtul a falunak. A sirats a hallesetet kvet jszakn t tart. Ez id alatt a feldsztett tetem a lakhzban fekszik. A temets msnap reggel trtnik - ekkor helyezik el a testet a hztl nem messze sott srba (ill. az llvnyra).”[ix][lxxi]
A ppuknl „A halottakat a rokonok megmossk, kkuszolajjal bekenik s kifestik. Kagyl- s csigahzbl, kutya- s vadkanfogbl fztt rtkes dszlncokat akasztanak a nyakba, majd tbbnyire egy szkszer alkotmnyra ltetve a szabadban kzszemlre teszik ki […] Amikor besttedik, a halottat visszaviszik a hzba, ott leveszik rla az kszereket s sztosztjk a legkzelebbi rokonok kztt. Ezutn a temetsre kszldnek. Gyakran gyknybe burkoljk a holttestet; a koporsszer tartt, mely a Huon-bl vidkn a bukauknl az elhunyt konyhjnak deszkibl kszlt, csak kevs helyen ismerik.”[x][lxxii].
j-Guineban elhallozs esetn „Rendszerint alaposan megvizsgljk a halottat. Ha a test jobb oldaln fekete folt mutatkozik, biztosra veszik, hogy az apai gbl szrmaz valamelyik elhalt rokon szelleme felels a hallesetrt. Ilyenkor brsgot kell fizetni az anyai gi rokonoknak. Ha a fekete folt a tetem bal oldaln mutatkozik, akkor egy anyai gbl val szellem tmadta meg az elhunytat, s ezrt nem kell brsgot fizetni.”[xi][lxxiii].
A tetem elhantolsa sem egyszer mvelet. „Amennyiben a holttest nincs beburkolva, a srt gyknnyel vagy deszkval blelik ki. j-Guinea dlkeleti rszn nhny szigetcsoporton egy nagyobb srkamrban helyezik el a halottakat. Az gynevezett »guggol temets« fleg j-Hebridkon s j-Kaledniban szoksos. Ha a srhely a szabadban van, akkor kunyht emelnek fl, s a legkzelebbi hozztartozk egy ideig ebben tartzkodnak. A sron minden esetben tzet gyjtanak, hogy a halott ne fzzon, s lelmet, vztart tkednyeket, a frfiaknl fegyvert, a nknl pedig valamilyen hztartsi eszkzt tesznek a srra.”[xii][lxxiv]
„ltalban mr a gyarmatosts eltt a fldbe val temetkezs volt a legelterjedtebb. A nem tlsgosan mly gdrt vagy a halott hza eltt stk meg, ha ugyan nem magban a hzban temettk el, vagy a falun kvl.”[xiii][lxxv]
H. Damm rta: „…nhny trzs - gy a mai Adelaide krnykn lt trzsek - kunyht ptettek a sr fl, msok viszont a halott legfontosabb eszkzeit is a srra raktk, a frfinak a drdjt s a drdahajtjt, az asszonynak sbotot s fatlakat.”[xiv][lxxvi].
Az ellensg tetemvel nem szakrlis mdon foglalkoznak halluk utn. Az j-guineai Morobe kerletben l kukuku trzs meglte a szomszdos Jaga falu 30 lakost. „…rszben sztdarabolva, megtalltk a meggyilkolt lakosokat, akiket l testtartsban helyeztek el kunyhik eltt, ami a kukukukok sajtos szoksa.”[xv][lxxvii]
A melanziai szigetvilgban „Az elhunyt testt feldsztik minden becses kszerrel, s mellje teszik minden rtktrgyt.”[xvi][lxxviii]. Ezutn jn a tbb kontinensen gyakorolt kzszemle, amit mi nagyon diszkrten felravatalozsnak neveznk. Korbban ezt a halott otthonban vgeztk, s ennek ideje egytl tbb napig terjedt. Ma - a koporss temetkezs esetben - a temetk ravatalozjban ltalban az elhantolst megelz egy rt vesz ignybe, de az esetek nagy rszben a rszvtet nyilvntk a lezratlan koporsnl megllhatnak, a szemfedt fltakarhatjk, s szemtl szembe elbcszhatnak a halottl. Kzszemle volt a melanziai szigetvilgban is: „Rgebben a holttestet a falu kzepn egy flig nyitott srban tettk kzszemlre…” - rta B. Malinowski.[xvii][lxxix]
A temets a Tonga-szigeteken megbecslst jelent. A srst a leend halott kirly mg letben kijelli magnak. „A temets vezetje - a kirlyi srs - a halott testt bekente kkuszolajjal, s egy nagy legyezvel legyezte. Az elhunytat a temets eltt elbb tvittk (ma is tviszik) egy erre a clra ptett kln kunyhba. Ennek az ptmnynek faletolia a neve. Miutn az elhunytat betettk a kriptba, a hzt felgyjtottk.”[xviii][lxxx]
A srba a halott mell gyakran ldozatokat is temettek. „Minthogy a tongaiak felfogsa szerint tilos volt az ldozatok vrt ontani, a gyermekeket (s a felntt ldozatokat is) lve temettk el.”[xix][lxxxi]
Ugyancsak klns mdja a tetem elksztsnek az a szertarts, amelynek sorn az lktl megvlni kszl halottat „vallomsra brjk”. A. Falk-Rønne a kuruval** fertztt j-guineai fore trzsnl jrt, ahol a mr megtiltott hullafogyaszts ptlkaknt a bennszlttek valami ezt helyettest cselekvst talltak ki. gy rt errl: „…amikor a halottat megpillantottam, megrtettem, hogy hossz idbe telik, amg a bennszlttek valban keresztnny vlnak. Egy emelvnyfln lt a megboldogult, a falnak tmasztva; zsinrt ktttek a kezhez, melyet a telepls minden lakjnak meg kellett rntania. Ki-ki ellpett, kzben zengett a zsoltr, s sorra meghztk a zsinrt. Kifaggattam ksbb a luluait [fnkt], mit jelent ez; gy felelt: »Egyttmkdnk a keresztny istennel. segt neknk, hogy a varzslt megtalljuk. Ha a gonosz bbjos [ti. akinek a tetem a hallt ksznhette] hzza meg a zsinrt, a tetembl vizelet csorran.«”[xx][lxxxii].
Bali szigetn a harsny gyszmenet nekszval, nevetglve, vidman, lnk sznekbe ltzve ksri a halottat, a szellemeknek sznt ajndkokkal megrakodva.
„Vgl felbukkant a temetsi vadah: ez magas bambusztorony, a cscsn tet; vagy hsz izmos, erteljes frfi vitte[…]
- Ebben a toronyban van a holttest, bika alak fakoporsban. Ha a halott n, a kopors tehn alak...”[xxi][lxxxiii]
zsia
Trtnelmi civilizcik
Az kori Knban - brmilyen klns, de - a halott elksztse a temetsre mr a hallra vr regek letben elindult. A gyerekek s az unokk az ids szlk 60. szletsnapjra meglepetsknt koporst ajndkoztak.[xxii][lxxxiv] „Az regek nagy rmmel fogadtk ezt az ajndkot, a hz egyik szobjban helyeztk el, s nagyon vigyztak r. Ez a kopors, amely halla utn az elhunyt testt volt hivatva rizni, mindig is a fiatalabb s idsebb csaldtagok figyelmnek kzppontjban llt. vrl vre j s j rtegben kentk r a repedseket kitlt anyagot s a lakkot, gy a kopors vrl vre nehezebb s egyben tartsabb lett, mindinkbb ellenllt a vznek, nedvessgnek, s mind alkalmasabb vlt a test megrzsre. A koporst, amg csak a hzban volt, fontos vagyontrgynak tekintettk. Akinek mr megvolt a maga koporsja, nyugodt lehetett a jvje fell: tudta, hogy halla utn is megrzik a testt. A messzi mltban, az jjszlets lehetsgnek naiv, totemisztikus elkpzelseihez nylik vissza az a trekvs, hogy psgben megrizzk a holttestet, s ez a hit az sk kultuszban klnleges rtelmet nyert.”[xxiii][lxxxv]
A knai tlvilghit szerint ugyanis a koporsban a test minden rsznek egytt kell maradni, ha odat az elhunyt boldog akar lenni. A kivgzett bnsk ezt a kegyet ritkn kaptk meg. „Legvgs esetben arra krtek engedlyt, hogy lefejezs utn helyre illesszk a fejet, s a holttestet gy temethessk el, mintha »p« lenne. Ennek az engedlynek nagy ra volt, s korntsem minden eltlt kapta meg. Apagyilkosok esetben megtagadtk az engedlyt. Apagyilkossgrt, st valamelyik szl meggyilkolsra irnyul ksrletrt is (Knban a jogszablyok a bns szndkot ppgy kezeltk mint magt a bntettet) a bnst knhallra tltk, s testt feldaraboltk.”[xxiv][lxxxvi]
A hall bellta utn „A gyszszertartsok clja a hall okozta tiszttalansgok elzse s egyben az ss talakul elhunyt felmagasztalsa, s ezltal a gyszba borult csald tekintlynek emelse. A szertartsok kz tartozik a tetem ritulis mosdatsa s felltztetse, tovbb szablyszer elsiratsa.”[xxv][lxxxvii].
A patrciusoknl elbb „Rendbe tettk a testet, lezrtk a szemt, az llkapcsokat sztfesztettk, hogy a szj nyitva maradjon, a lbakat egy magas zsmolyhoz ktztk, hogy egyenesen tartsa ket. Ezutn megmostk a testet, majd a hajat, kzben levgtk a kz s lb krmeit. Vgl felltztettk a halottat egy klnleges ltzkbe, a halotti ruhba (ming-ji), a fl pedig radtk hrom szertartsi ruhjt, egyms fl, legvgl pedig jdt s nhny kis ritulis trgyat tettek a szjba. Mindezen mveletek alatt, amelyek egsz els nap tartottak, egszen a temetsig, szakadatlan tartott a sirats, a rokonsg jjel-nappal vltotta egymst. Miutn a halottat gy elksztettk, kzszemlre tettk egy dszes gyon a nagyteremben[…]
A Nagy Killts estjn (a kirly s fejedelmek temetsekor ez csak ht nap utn trtnt) a holttestet elhelyeztk a fekete selyemmel blelt koporsba, amelynek a ngy sarkban zacskkba ktve a levgott kz- s lbkrmket, a levgott s elhullajtott hajat helyeztk el[xxvi][lxxxviii], amelyet a halott egsz letben gondosan megrztt, hogy egszben mehessen a msvilgra. Ezutn (a hajdani ideiglenes rtusnak maradvnyaknt, amely annak idejn a gyszidt tlthette ki, a holttestek felbomlsig) a katafalkba [jelkpes ravatalba] zrt koporst elhelyeztk egy gdrben, amelybl csak a fedele llt ki, prklt gabonbl, szrtott halbl s hsbl ll ldozattal egytt, s eltakartk egy fggnnyel. Itt riztk, amg a sr el nem kszlt…”[xxvii][lxxxix].
„…a halottbcsztatshoz szksges id elteltvel sem kerlt azonnal sor a temetsre. Gyakran a koporst kivittk az udvarra, s hossz hetekig, hnapokig, st nha vekig llt ott, kln e clra kszlt storban. Ezt a kslekedst elssorban a hagyomny diktlta: a Szertartsok feljegyzseinek szablyai szerint az uralkod holttestt a hall bellttl szmtott ht hnap mltn, a magasabb rang arisztokratkt t, az alacsonyabb rangakt hrom hnap mlva kellett eltemetni.”[xxviii][xc]
Ms forrs szerint „Az elfldels (azonnal csak az egyszer nemeseket temettk el, az elhallozs s az eltemets kztti id az elhunyt rangjval egyenes arnyban ntt) nagy temetsi menettel trtnt, amelyen az sszes rokonok s bartok rszt vettek. A koporst fehr vszonba (a gysz szne[xxix][xci]) takartk, flje fekete selyemktllel fehr ftylat fesztettek ki. Ngykerek szekrre tettk, amelynek ernyje selyemmel volt dsztve, ell htul vrs s fekete selyemktllel ktztk r. A koporsszekr utn kvetkezett a zszl az elhunyt nevvel, majd szekerei, ha joga volt tartsukhoz, majd a halottksrket viv szekerek. Legell varzsl ment, a fang-sziang, aki alabrdjval a ngy vilgtj fel vagdalkozva a gonosz hatsokat hrtotta el az tbl. Lassan, vltzve vonultak a srhelyhez, ahol mr sszegylt a tmeg. Amikor a halottat fejjel szak fel a srba tettk, abba kellett hagyni a siratst: ekkor kereste meg a srok felgyelje az ldozatokat, a frfiakat, nket vagy helyettestiket, s ezek ekkor ereszkedtek le a srba, ahol lve eltemettk ket.”[xxx][xcii].
Az lvetemets tbb kultrban ismert volt. Knban az ldozatok szma is fnnmaradt: „Az g Fia szmra (temetskor) az elevenen eltemetett ldozatok szma nhny szz, vagy legalbbis tz-hsz; a fejedelmek s fhivatalnokok szmra tz-hsz, vagy legalbbis nhny ember [...] Az alacsonyabb rang vagy szegnyebb csaldoknak meg kellett elgednik szalmbl (cou-ling) vagy fbl (sziang-zsen) kszlt kpmsokkal, amelyekkel ugyangy bntak, mint az ltaluk helyettestett emberekkel.”[xxxi][xciii]. Vagyis ezeket is a halottak mell temettk.
L. Sz. Vasziljev gy rt a temetsrl: „A testet, azaz a koporst klnleges baldachinos hordoz alkalmatossgra helyeztk, amelynek nha olyan formja volt, mint egy hznak: tetvel, falakkal stb., s megindult a halottas menet[…]
Amikor a temetsi menet az tja vgre rt, s eljutott a srhelyhez, a koporst letettk a fldre. Ismt krllltk mindnyjan, zokogtak s siratkat nekeltek, majd a koporst leeresztettk a srba.”[xxxii][xciv].
A japn csszrok rszre a srdombok vagy kofunok emelse a 3. sz. vgtl terjedtek el, s a 8. sz. elejig tartott. Klns gondoskods volt ez a halott tovbbi letrl. Odzsin csszr srja pl. 420 m hossz, s ell 305 m, htul pedig 250 m szles, mg a magassga 35 m volt. A srokat vizesrkok veztk, a tetejkre agyagfigurkat lltottak.[xxxiii][xcv] Knban, az els csszrok korban, az agyagfigurkat a srdombba temettk. Egsz cserphadsereg vigyzta tlvilgi letket. Ugyancsak Knbl ismertek a szalmabbuk, a csendes-ceni szigetvilgbl pedig a halottat megszemlyest ember alak bbuk, amelyekre az elhaltak koponyit helyeztk.
Tibetben egykor „…a lma elszr is kitpett egy csom hajat az elhunyt fejrl, hogy a halott testbl knnyebben kiszabaduljon az »l llek«. A tetemet megmostk, mellje ldozati mcset lltottak, ritulis figurkat s szent knyveket helyeztek el…” stb. Ezutn mg klnfle szertartsok kvetkeztek. „…a tetemet nem az egykori ember jelkpnek tekintettk, hanem haszontalan, kirlt toknak, amelytl az els alkalmas pillanatban meg kell szabadulni.”[xxxiv][xcvi]
Figyelemremlt a tetem verblis zaklatsa, mely nem hangos srsbl s jajveszkelsbl ll, mint a legtbb kultrban. Benedek Istvn a Tibeti Halottasknyvhz rt eltanulmnyban gy fogalmaz: „A kztes lt a meghalssal kezddik, s az jjszletssel r vget. Kzben a test elrothad vagy elg, a llek azonban valahol kborol, s igyekszik minl elnysebben jraszletni. Ebben segti t egy tanult lma vagy egy tapasztalt mester, aki mr a haldokls vgriban megkezdi a knyv ritulis szvegnek flbesgst, majd ezt folytatja a halott mellett negyedfl napig, aztn a mr bomlsnak indult hullt elviszik, eltemetik, elgetik, de a pap ezzel mit sem trdve folytatja a szveg biztat kntlst sszesen negyvenkilenc napig, abban a meggyzdsben, hogy a tetemtl megszabadult llek hallja a szavait, s taln megfogadja a tancst…”[xxxv][xcvii].
A japn kzpkorban „Az elhunyt egy meglehetsen homlyos tlvilgba tvozik, affle hallorszgba (jomi-no-kuni), llekk vagy vdszellemm vlva olvad bele a termszetbe, s tbb-kevesebb jindulattal rkdik az lk felett, aszerint, hogy azok tisztelik-e vagy sem […] A hall vgeredmnyben csupn eszkz volt arra, hogy valaki jjszlessen egy jobb letben.
Egy rgi buddhista szveg megadta a szksges utastsokat a tetem elltsra: »Meleg vzben megmosva, gyapotba ltztetve, aranyozott koporsba tve, illatszerrel meghintve, illatos fszerekkel bortva, tzben elgetve, sszegyjttt csontjai toronyba (ereklyetart) helyezve…«
A halottat ltalban azokkal a ruhkkal s trgyakkal temettk (vagy gettk) el, amelyekhez letben is ragaszkodott, s hogy tkelst a fldet az Amida-paradicsomtl elvlaszt Szanzu folyn megfizethesse, nhny pnzdarabot helyeztek mell, tovbb a tlvilgba vezet hossz utazshoz szksges szalmapapucsot s botot.”[xxxvi][xcviii]. A temets eltti jszakn virrasztottak mellette, egy szerzetes pedig sztrkat idzett neki.
Az rmnyek halottzaklatsa mg a kzelmltban is gy zajlott: „Jerevn utcin olykor nyitott koporst szllt autkat ltni. A megboldogultakat rehannal dsztik fel. A temet fel tartanak […]
regasszonyok, elssorban a halott unokatestvrei megmosdattk, megborotvltk s felltztettk a megboldogultat. A felesg levgta a hajt, s emlkl a koporsba tette. jszaka a csald s a kzeli ismersk virrasztottak a kopors mellett. A gyszmenetben a felesg s a gyerekek kvettk a koporst, majd kiss tvolabb a falu laki. s csak ezutn kezddik a szertarts legfontosabb rsze.
Meredek hegyoldal. A mr felhantolt sr krl frfiak. Koszork, szalagok, csokrok.
A szoksnak megfelelen az asszonyok s a gyerekek elhagytk a temett. Csak a legszkebb frfirokonsg s a falu parasztjai maradtak…”.
|