SZENTI TIBOR
Hborgatott halottaink
Bevezet
A fecske mintegy 50 milli ve fecske, az ember nhny milli vagy szzezer ve Homo erectus, ill. sapiens, attl fggen, hogy az emberr vlst milyen szempontok szerint vizsgljuk. Megkzeltsnket msknt kell kezdennk, ha az embert az lvilgban elfoglalt helye alapjn kvnjuk meghatrozni. A Darwin ta folytatott antropolgiai kutatsok eredmnyeknt azt ma mr senki sem vitathatja, hogy a Homo sapiens az az llatfaj, amely fejldse sorn az lvilg cscsra jutott. Meghdtotta a Fldet, puszttja krnyezett s nhny vtizeden bell elindul az Univerzum megszllsra. Az emberi faj akkor hal ki, amikor minden llati tulajdonsgrl lemond s humanizlja azokat. Ekkor kopnak ki belle az eredeti, rklt si sztnk s genetikai tulajdonsgok. Ez azonban mg messze van.
A kivl angol etolgus, Desmond Morris szavaival lve, az ember mgis „csupasz majom”, vagyis szrzett elvesztett femls. „Az ember nem ms - rta -, mint az llatvilg egyik tagja. Egyszer szrnyeteg, msszor fensges, de mindig llat. Hiba szeretjk bukott angyalnak tekinteni magunkat, ha a valsgban felkapaszkodott majmok vagyunk.”[i][i]. Ez nem pejoratv! Szmunkra nagyon is fontos, hogy megriztnk sok olyan alapvet tulajdonsgot - ha gy tetszik, llati sztnt -, amely nlkl nem lteznnk. Gondoljunk csak a tpllkozsi, szaporodsi, meneklsi stb. sztneinkre. Az si, bels ksztetsek mig hatnak, s a rajtunk lv tojshj vkonysg emberi kultrrteget minduntalan ttrik. Megmutatkoznak viselkedsnkben, pszichs s szomatikus megnyilvnulsainkban. Ezek egy rsze a „j zls” embereket flhbortja, msik rsze viszont annyira beleplt kultrnkba, az egyes npek, csoportok hagyomnyos szoksaiba, hogy semmi kivetni valt nem tallunk benne, st az kvet el erklcsi hibt, aki a konzervatv tradcikat megveti vagy elveti. Ez a fejtegetsnk tkletesen ll akkor is, ha a halottakkal val foglalatossgrl s a temetkezsi szoksainkrl beszlnk.
I.
A TETEM SORSA
A femlsk s kadverk
Valamennyi fejlett majomfajnl tapasztaltk, hogy miknt az rlkket sem, gy vndorlsuk, gyjtgetsk sorn elhalt trsukat sem hagyjk el, ugyangy, ahogy ezt nagyon sok nluk fejletlenebb idegrendszerrel, s rzelmi megnyilvnulssal br emls teszi. Klnsen rzkelhet ez legkzelebbi rokonainknl, a szerolgusok s genetikusok ltal unokatestvreinknek mondott csimpnzoknl, kzlk is a bonob fajnl. Az ember s a csimpnz kztti azonossg 98,8%, teht a klnbsg mindssze 1,2%, de ez a kis hnyad mgis egsz vilgot jelent.
Megfigyeltk, hogy az emltett majmok az elpusztult hordatagot krlveszik, egy darabig nzegetik, hzzk, vonjk, kurksszk, egyik-msik kzslni prbl vele, mely ebben az esetben nem szaporodsi fladatknt, hanem trsas kapcsolatteremtsknt funkcionl. A kadvert, mieltt vgleg sorsra hagynk, nhnyan megkstoljk, eszegetik. Az anya az elhalt klykt mg napokig a mellre szortva cipeli, szoptatni prblja, kurkssza, vgtagjait hzogatja, nzegeti. Ez a viselkedsmd az anyai sztnnek csak az egyik megnyilvnulsa, a nstny egyelre nem hajland tudomst venni arrl, hogy utdja mr nem l. Amikor vgre flismeri, hogy a tetem kihlt, esetleg mr oszlsnak indult, mg akkor sem mindjrt lki el magtl. Ezzel a viselkedsmddal mr a tetem csoporthoz val tartozst ismeri el, s ennek megtartsra trekszik. Vgl a frl a talajra ejti a testet, amit egyes fajok, mint pl. a csimpnzok, fehrjeszksgletk kielgtse rdekben tbbnyire kzsen elfogyasztanak.
Ezeket az llati viselkedsi formkat, sztnksztetseket azrt rtuk le ilyen rszletesen, mert - mint ltni fogjuk - az emberi kultrban is tetten rhet megannyi rszlete, s ez a tny hatatlanul sszehasonltsra sarkall bennnket. Azt vilgosan ltnunk kell, hogy a femlsknl a kadvernek mg tovbbi trsas sorsa van, egyknnyen nem mondanak le rla.
Egybknt ms gerinces llatok esetben is ismert az elpusztult trsaik tetemvel val foglalatossg. Ezek kzl a legltvnyosabb esemny taln az, amikor elefntok az afrikai elefnttemetkben, az ormnyukkal a szraz csontokat forgatjk. A majmokhoz hasonlan, a dgltt kiselefntokat krbeveszik, vdelmezik, ormnyukkal igyekeznek talpra lltani, rkig hzzk-vonjk ket, mieltt a dgevk martalkul hagynk.
A megkapaszkods, mint az si sztnksztets megnyilvnulsa a tetemmel val kapcsolatunkban
Szocilis fejlettsgnket tbbek kztt annak ksznhetjk, hogy megtanultunk csoportban maradni s egymssal foglalkozni. Ahogy a majmok kurksszk trsaikat, brpolsos szolglatot ltnak el, neknk is bels vonzalmat s kielglst okoz, ha valaki maghoz hz, hozz bjhatunk, gondoskodik rlunk, knyeztet, s ha kell, pol. Ez leginkbb abban nyilvnul meg, hogy vonzdunk a msikhoz. Eltrjk rigolyit s elfogadjuk testi-lelki kzeledst. Jlesik, ha simogat, megfog. A szoros testi kapcsolaton, a bringeren keresztl jutunk egymssal N-kzelbe.
Amikor egy hozznk kzel ll ember meghal, br tudjuk, hogy mi trtnt vele, s a halla vissza nem fordthat, rzelmeinkkel mgis nehezen fogadjuk el a valsgot. A megkapaszkods knyszere, mint lejtn gurul goly mg egy ideig megllthatatlanul mozog elre, mg esznk le nem fkezi. Ekkor jn az elszakads traumja. Ezt a gytr, rzelmeinkkel alig, vagy el nem fogadhat rzst csak akkor tudjuk enyhteni, ha a tnyrl egyelre nem vesznk tudomst; ha a tetemmel gy viselkednk, mintha mg lne.
A hagyomnyos trsadalmi rendben is vltozatlanul kapaszkodunk a halottba: elltjuk, mosdatjuk, mikzben beszlnk hozz, dicsrjk, sajnljuk, siratjuk, majd klnbz lelki fokozatokon keresztl megkezddik a gysz fldolgozsa. A testi megkapaszkods s elszakads talakul lelki folyamatt, mely az rett szemlyisg esetben, az elhalt emlknek polsval mg vtizedekig, vagy akr lete vgig tarthat. Ez az si sztnksztets humanizlva jut kifejezsre, amikor az zvegy naponta nzegeti elhalt prja fnykpt, rakosgatja kedvenc trgyait, polja srjt, s gyakran beszl rla krnyezetnek. Ezek utn nem vletlen, ha a tetemnek nem hagyunk nyugodalmat, egy darabig mg foglalatoskodunk vele, amikor pedig mr nincs a kzelnkben, lelkileg idzzk, zaklatjuk. Vagyis nemcsak a test, de a llek s az elhunyt ltal kpviselt szellemisg sem nyugodhat tlnk. Ms krds, hogy ez utbbi polsa olykor a csald, a csoport, a nemzet vagy akr az egsz emberisg fontos ktelessge. (Gondoljuk csak meg, milyen hldatlan utkor volnnk, ha pl. nem emlegetnnk llamalapt Szent Istvn kirlyunkat, vagy nem tisztelnnk Galileo Galileit.)
A szeretett ember halla esetn nemcsak a sajnlat, s az irnta val ragaszkods l bennnk, hanem az eltaszts knyszere, a halottl val elidegeneds is megszletik. Az elhunyt rmm vlhat - mert az ismeretlen, teht flelmetes hall birtokba vette -, szelleme ksrthet. si sztneinkbe mlyen belerdott a hulltl val irtzs s flelem. Amikor a szubhumn femls a szavannra kerlt vdtelenl kiszolgltatottan a ragadozknak, fleg az jszaka sttjben ksrtettk az llatellensgek, flvillan szemek, vicsorg fogak, rmes ordtsok stb. formjban, amelyek az letre trtek s elpuszttottk. Az emberi kultra fejldsvel prhuzamosan gy jelent meg a hulla, csontvz, koponya, mmia, vmpr, zombie alak mitolgiai alvilgi horrorlnyek tmege, akiktl flni kell, s akik azonosulnak a tetemmel. Idegeinkben lnek, visszajrnak s ksrtenek. Ideig-rig elaltathat a rettegs, de pl. a termszeti ember mg ma is minden alkonyatkor flni kezd, mert tudja, hogy jn a sttsg, a hall rja, amikor szmra lekzdhetetlen alvilgi erk szabadulnak el, s retteg, hogy az jt nem vltja fl a vilgossg. Csak hajnalban, a fnyt hoz napsugarak hatsra nyugszik meg.
let, hall, transzcendencia
Az llati sztn s az emberi magatarts megnyilvnulsai kztti klnbsget abban ltjuk, hogy az ember a cselekedeteit humanizlta, mg ha ezek j rsze a mai eurpai etika szmra elfogadhatatlan is. Az si sztnt transzcendentlis csomagolsba helyeztk - a bels ksztets ettl kezdve httrbe szorulni ltszik, ill. nehzkes a flismerse -, s kultrnk, npi hagyomnyaink megannyi szoksval szneztk. Ennek alapjul az istenhit, ill. a halott ember valamilyen tlvilgi tovbblsnek hite szolgl. Az emberi civilizciban nem jelenik meg a tetemmel kapcsolatos olyan tevkenysg, amelynek htterben ne lehetne kisebb arnyban a tudomnyos flismersre val trekvst, nagyobb arnyban pedig a hittel kapcsolatos elvrsok kielgtst flfedezni.
„Hit nlkl nem lehet lni” - fogalmaztk meg pol tantvnyaim nhny vvel ezeltt. A hit nlkli embernek nincs tartalmas lete. Valamiben minden embernek hinnie kell, pl. nmagban, az Emberben, a jvben, a rbzott betegek egszsgnek visszalltsban stb. A teolgia szerint, minden hitnek az alapja az istenhit. Paul Davies fizikus, az Univerzum[ii][ii] kutatja, a valls s a tudomny kztti hd ptsrt 1995-ben megkapta a Nobel-djjal veteked Templeton-djat. Egyik knyvben gy krvonalazta hovatartozst:
„Magam a tudsoknak ahhoz a csoportjhoz tartozom, akik ha nem is osztjk a hagyomnyos valls tanait, mindazonltal tagadjk, hogy a Vilgegyetem a vakvletlen cltalan termke. Tudomnyos munkssgom sorn mindinkbb arra a felismersre jutottam, hogy a fizikai valsg oly bmulatos tallkonysggal pl fel, amelyet nem tudok puszta tnyknt elfogadni. Kell lennie valami mlyebb magyarzatnak. Hogy aztn Istennek hvja-e ezt valaki, meghatrozs s zls dolga. Tovbb arra a meggyzdsre jutottam, hogy a tudat - vagyis a vilg tudatos szemllete - nem a termszet semmitmond jtka, hanem a valsg mindennl alapvetbb megnyilvnulsa. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy mi lennnk a Vilgegyetem clja. Tvolrl sem. Mgis hiszek abban, hogy mi, emberek kitphetetlenl belegyazdtunk a dolgok rendjbe.”[iii][iii].
Milyen nagyszer azt tudni, hogy - a csillagszok megfogalmazsa szerint -, „mindannyian csillagporbl vagyunk”, vagyis az anyag-megmaradsi trvny rtelmben, elpusztthatatlanok. A halllal csak az N-nket vesztjk el, de anyagi voltunk - br folyamatosan talakul - mgis elpusztthatatlan. Beletartozik az Univerzumba, annak ptkve.
A tudomny mai llspontja szerint, amelyet 1995 nyarn a Hubble-expedci bizonytott, volt srobbans, amely a Vilgegyetem kezdete, teremtse. Az anyag-energia megmaradsi elv rtelmben - amelyet Albert Einstein vilghr kpletvel az E = m·c2-el definilt -, kezdetben egy magra ismert, nyugv senergia volt. Ezt ma teolgiai rtelemben a teremt Istennek nevezhetjk, aki az srobbanssal magbl ltrehozta az anyagi vilgot, s megteremtette a tgul vilgegyetemet, benne 16-20 millird v utn az embert.
Mr az az elgondolkodtat tny, hogy ez az senergia nem ms llatfajt, hanem minket emelt ki az llnyek kzl, s helyezett a fldi let cscsra, jelzi: velnk clja volt. Ez az senergia mindentt ott van az Univerzumban, csak megfelel vevkszlkkel, vagyis llekkel kell rendelkezni ahhoz, hogy felfedezhessk s befogadhassuk. Az emberr vls folyamn ezt mindazok kpesek voltak rzkelni, akik csak akartk.
A llek mr az semberben is megnyilvnult, s a klnfle kultrk ltal ltrehozott hitformkkal azta is igyekszik bennnket igazgatni. A hit kzppontjban a kt vglet: az rk let s az rk elmls ll. Az utbbival kapcsolatos a halott, aki tbbnyire tiszteletnek rvend, s arra ksztet bennnket, hogy foglalkozzunk vele. „Valsznleg nincs is olyan trsadalom, amely ne tiszteln a halottait. Mg nemnk kezdeti korszakban is, a neander-vlgyi ember gy-ahogy rendezett srokba temette az elhunytakat.”[iv][iv]
Halott, tetem, hulla…
Csodlatos a nyelv. Kifejezi az rzelmeinket, s az adott dolgokhoz kthet viszonyainkat is. Arra vonatkozan, hogy mennyi kifejezssel tudjuk elklnteni, s rzelmileg rnyalni az elhaltat jelent szavainkat, me nhny ismert plda: eltvozott, halott, holt, holttest, tetem, hulla, kadver, dg stb. Figyeljk meg, hogy az itt felsorolt szavak sorrendje ktfajta minstst is takar!
Vegyk pldaknt a kt szlssges sz jelentst, az emltettek kztt az elst s az utolst. Az eltvozott mg valamilyen emberflt jelent, csak mr nincs vele l kapcsolatunk. Test s valamikppen llek egytt, aki itt hagyott bennnket, de valamilyen transzcendentlis kapcsolatra mg alkalmas. Ugyanakkor a dg mr egy llektelen, boml anyagtmeg, amelytl az „eurpai” hagyomnyokkal rendelkez, de az iszlm s buddhista kultrkban is igyeksznk minl hamarabb megszabadulni.
A msik minsts erklcsi rtktletet tartalmaz. Kzvetlen hozztartoznk eltvozott; teste halott, vagyis holttest. A patolgusnak tetem, a boncmesternek hulla, kadver, intelligenciaszintnktl fggen pedig, a haragosunkat olykor dgnek emltjk.
Ezek a minsgbeli klnbsgek egyttal a tetemmel val bnsmdunkat is szablyozzk. Az elhalt kedves szemlyt mg egy darabig lnek tekintjk, beszlnk hozz, kedveskednk neki, lelkiismeret-furdalsunk miatt bocsnatot krnk tle, simogatjuk, virgot szrunk a koporsjba stb. A temetkezsi ember szmra, aki elhozza a koporst, beleteszi a halottat s kiviszi a szllt jrmhz, az elhalt mr kzmbs, csak egy „munkadarab”, ami szmra csak a meglhetsvel kapcsolatos tevkenysg alanya. Nem vrja tle senki, hogy munkja kzben a halottat sirassa, babusgassa, a koporst vatosan tegye a platra, hogy a test ne rzkdjk. Termszetes, hogy msknt bnik vele, mint a hozztartozk.
Flvetdik a krds, hogy korszakunkban, egy civilizltnak mondott orszgban, miknt viszonyulhatunk az elhalthoz? Alapvet kvetelmny: a lehet legkevesebb zaklatssal. Kt f szempontunk lehet: elszr is a porhvelyt tekintsk mentlisan emberi maradvnynak. Milyen szpen fogalmazott Xenophn, amikor az embert fensgnek nevezte. Azt is tudjuk, hogy minden ember egy vilg, kln vilg, amely megismtelhetetlen. (A teljes azonossgot mg az egypetjsg, vagy a klnozs sem biztostja.) Az elhalt testre tekintsnk azzal a tisztelettel, hogy az az egykori N-t hordozta; kiszolglta a szemlyisget, ltette, s hozzjrult letmvnek megvalstshoz. ppen ezrt flttlenl tisztelet kell, hogy vezze.
Szomatikus szempontbl a tudomny fejldse, az lk segtsnek rdekben flttlenl szksges, hogy a holttesten bizonyos vizsglatot, boncolst stb. is elvgezznk, de ezt korltozzuk a lehet legszksgszerbbre. Arrl sem szabad megfeledkeznnk, hogy a halott test valjban boml anyag, teht a kell tiszteletads mellett, de minl hamarabb vgs nyugalomba kell helyeznnk. Ez a tovbbiakban nemcsak a fiziklis, hanem a lelki nyugalma biztostsra is vonatkozik.
Egyes vidkeken, miknt Magyarorszgon is, mig l szoks, hogy az elhalt szellemvel val kommunikls rdekben halottltkhoz fordulnak; mdiumokon keresztl prblnak kapcsolatot teremteni az elhunyttal; szenszokon, spiritiszta sszejveteleken jslssal, pohrtncoltatssal, transzba esssel szeretnnek az eltvozott szellemhez kzelebb kerlni. A gysz fldolgozsnak az sem ajnlott mdja, ha a gyszolk egy rsze a halott srjnl mg hetekig hangosan sr, beszlget az elhunyttal; telt, italt visz neki stb., ahogy erre majd nem egy pldt fogunk olvasni a kvetkezkben.
Az eltvozott lelkrt imdkozhatunk - ahogy ezt a nagy trtnelmi egyhzak vezredek ta indtvnyozzk -, emlkt magukban rizhetjk, ha pedig jelents szemlyisg volt, szellemnek polsval (pl. alaptvny ltrehozsval, emlktbla elhelyezsvel, szoborlltssal, letnek megrsval stb.) adzhatunk emlknek.
A tetem mai sorsa civilizcinkban a „vgs” nyughelyre helyezsig
A tetemnek nincs nyugta. Egyknnyen nem tudunk tle sem rzelmileg, sem fizikailag megvlni. A halllmnyt az rzelmi ktdstl, a ktelez hagyomnyok betartstl, s intelligencinktl fggen lassabban vagy nehezebben, illetve gyorsabban vagy knnyebben tudjuk fldolgozni, de amg ez nem trtnik meg, a halottal foglalatoskodunk. A tradcik megkvetelik tlnk ezt a tevkenysget, ezrt a tetemet bolygatjuk, hborgatjuk, zaklatjuk, nem nyugszunk tle. Ezt olykor fontos tudomnyos kntsbe ltztetjk, amelynek cljaknt a jv nemzedk rdekt hatrozzuk meg, s ezzel rzelmi, erklcsi jogot formlunk a tetemmel val manipulcinkra. Ez a gyakorlatunk gy nyer polgrjogot, st ktelez rvnyt!
Ma az letbl val eltvozsnak ngy fontosabb helyszne lehet: otthon, fekvbeteg intzmnyben, kzterleten, illetve brhol erszakos vagy kriminlis beavatkozs kvetkeztben. ltalban rettenetes lmnyekkel szolglnak a hbork, a XX. szzadi vilghbork, klnsen a japn atomtmads kvetkezmnyei.
Vizsgljuk meg a „korszer” elhallozs lehetsgeit!
Otthoni halottellts
Ha valaki otthon hal meg, fleg faluhelyen, ahol a hagyomnyok mr megsznben ugyan, de mg lnek, a tetemet a fldre helyezik - ha ezt korbban mr meg nem tettk a haldoklval[v][v] -, s szemhjra pnzrmet tesznek, hogy zrva maradjon, llt pedig flktik, hogy a szja ki ne nyljon. A tetem kihlse eltt, mg a hullamerevsg be nem ll, lemeztelentik, majd langyos vzzel, szappannal, egy darab rongy segtsgvel az egsz testet lemossk, rossz trlkzvel megszrogatjk, megborotvljk s megfslik, majd felltztetik. Ha ezeket a mveleteket a csald nem vllalja, erre alkalmas embert keresnek, vagy a hullaszlltk kln fizetsgrt elvgzik.[vi][vi]
A fekvbeteg intzmnyben elhaltak elltsa
Npnk szmra a halott flksztse a „hossz tra” pp olyan fontos volt, mint egy jszltt elltsa, hiszen szemkben a hall nem volt ms, mint „beleszletni egy msik vilgba”. A krhzban elhalt test ezt a szeretetteljes, vallsi rzlettl fttt elltst nem kapja meg. Itt mr csak kadvernek szmt, amelyet minl gyorsabban el kell tvoltani a betegek kzl, amely eljrs egybknt nagyon helyes.
A halottal val bnsmd tbbnyire fiziklis, de ahogyan ezt vgrehajtjuk, az minsti emberi mentalitsunkat. Mint azt fntebb kifejtettk, a tetemben egy ember N-kpt, egsz vilgt, bejrt lettjnak hordozjt tiszteljk. Mgis gyakori, hogy a test elltsa kzben pejoratv jelzket mondanak a mr vdekezsre kptelen porhvelyre.
A krhzi polszemlyzet szmra a halottal val foglalatossg akkor kezddik, amikor nem sikerlt az jralesztse, ill. megllaptottk az agyhall belltt. Kt rs ktelez pihentets utn a testet teljesen lemeztelentik. Ha szksges, lemossk. Az agnia kzben a test flsznre jutott vladkokat el kell tvoltani. Ezutn a halottat megfslik, az llt flktik, a zrt szemhjra nedves vattt helyeznek, majd ruhtlanul lepedbe csavarjk.
Az egyik csukljra, s vele tellenben a msik bokjra flktik a kitlttt (nyomtatvny) adatlapot. (Nv, szlets, elhallozs dtuma stb.) Ezt kveten a tetemet zrt krlmnyek kztt az osztlyrl eltvoltjk. Ekkor viszik a patolgira, ahol a boncterem htjbe, vagy mindjrt a boncasztalra kerl. Ettl kezdve ugyanaz a sorsa, mint azoknak a testeknek, amelyek kzterleten mltak ki, vagy a hallukhoz bn elkvetsnek gyanja fzdik.
Boncols, macerls, preparls
Mivel krhzi egszsgnevelknt dolgozunk, nemcsak hivatalbl, de bels meggyzdsbl is valljuk, hogy a tetem boncolsa a vgleges diagnzis fllltsa, a krok kidertse, a jv nemzedknek sikeresebb gygytsa, vdelme rdekben elengedhetetlen s szksges. Intzmnynk a szegedi Szent-Gyrgyi Albert Orvostudomnyi Egyetem oktat krhza. Bonctermnkben az egyik flrs szerint, „Mortui vivos docent”, azaz „A holtak az lket tantjk”. A halott bels rszeinek fltrsa s mind makro-, mind mikroszkopikus, ha kell tovbbi ms, kiegszt vizsglata, kmiai, szerolgiai, genetikai stb. mdszerekkel trtnik. Msik fliratunkat gy fogalmaztk: „Nem kitallni, hanem megfigyelni kell a termszet jelensgeit”. A boncolst teht nem ellenrzsnk kveti, de az mindenki eltt vilgos, hogy ezzel a termszet ltal mr nyugovra sznt tetemet mestersgesen bolygatjuk tovbb.
A szekciba nagyon sokan nem tudnak belenyugodni. Krik, kvetelik, st erszakkal fenyegetik a patolgust, hogy az drga halottukat ne „trancsrozzk szt”, hanem „hagyjk pihenni”. Ez a rteg minl inkbb iskolzatlan, s minl kzelebb ll a termszeti npekhez, a trzsi kzssgekhez, mint pl. nlunk egyes cignycsoportok, annl inkbb ellene van a boncolsnak. Dr. Trk Istvn vsrhelyi patolgus forvos sok vtizedes gyakorlatbl emlt olyan rdekes eseteket, amikor pl. a cigny hozztartozk bejnnek a prosecturra halottjuktl elbcszni. Egy alkalommal ltott olyat, hogy az asszony hajt tpdeste, arct vresre karmolta s jajveszkelve borult a tetemre, cskolgatva azt. Ez a jelenet nem egy termszeti npnl a gysz floldsval egytt jr, ktelez magatartsforma. Az emltett n ezt kveten kigombolta halottjn a ruht s ellenrizte, hogy a csaldi tilts ellenre, elvgeztk-e rajta a boncolst?
Nagy Britanniban halottkm bevonsval trtnik a boncols. „A hallesetek 32%-ban hvnak halottkmet, valamivel kevesebb, mint 8%-ban kerl sor nyomozati munkra. ltalnos gyakorlat, fleg oktatssal foglalkoz krhzakban, hogy az orvoscsoport, melyhez az eset tartozik, engedlyt kr az elhunyt hozztartozjtl, hogy a halottkm bevonsa nlkl elvgezhessk a boncolst. Nagyon sokat lehet tanulni, amikor szembeslhetnk egy esetleges bntettel. Az esetek 15-20%-ban krik s adjk meg az engedlyt.”[vii][vii]
*
A macerls, preparls a jelentsebb patolgiai osztlyokon, fleg klinikkon, anatmiai intzetekben mindennapos. A hdmezvsrhelyi Erzsbet Krhz patolgiai osztlyn pl. nagy emlk orvosok nemzedkei gyjtttk, konzervltk azokat a szveteket, szerveket, testrszeket, st teljes embrikat s jszltteket, amelyek szervmzeumunkat gyaraptjk.
Idsebb dr. Genersich Antal (1842–1918) hdmezvsrhelyi sebsz s patolgus, amikor szeretett kisfia meghalt, vegtetej koporsba zratta, s naponta nzegetve tanulmnyozta a tetem flbomlsi folyamatt. A szakmai kvncsisghoz nyilvnval emberi rdeklds is trsult, amely egyttesen legyzte a hall okozta lelki traumt. Ez az eset is jelzi, hogy a halllal val foglalatossgunk kitrlhetetlen bellnk. Ha van tetem, azzal foglalkozunk, ha nincs, akkor magval a hall gondolatval. Ezt fogalmazzuk meg kpileg is, llandan flsznen tartjuk magunkban. A hall az a vkony fonal, amelyen szntelen tncolunk, amg csak el nem szakad, s az lbe nem hullunk.
Erzsbet kirlyn hallnak 1998. szept. 10-n volt a 100 ves vfordulja. t az anarchista Lucheni gyilkolta meg Svjcban. A brtnben trtnt ngyilkossga utn „Lucheni fejt trvnyszki orvosok levgtk s formalinos oldatban konzervltk. Jelenleg Bcsben tallhat az orszgos patolgiai-anatmiai mzeumban.”[viii][viii]. Az emberi szerveket titkos borzongssal teli flelemmel nzegetjk. A vr, a hullarsz ltvnya egyszerre kvncsisggal s viszolygssal tlt el bennnket.
Nem egy vallsos embert mr a boncols is megbotrnkoztat, de az a tny, hogy nem az egsz tetemet temetik el, hanem annak egyes rszei a majdani fltmadst esetleg szraz-, vagy nedves ksztmny formjban, a srtl tvol vrjk be, egyenesen flhbort. Gondoljunk arra, hogy a katolikus egyhz a hamvasztst is sokig ellenezte, ppen a fltmadsra val tekintettel. A tants szerint ugyanis az utols tletkor a test is jjled. Az egyhz csak az utbbi vtizedekben, a fizikai, biokmiai szaktudomnyok fejldsvel s ezek eredmnyeinek megrtsvel vlt e tren engedkenyebb.
Amikor magunk dntnk holttestnk zaklatsrl
Nem egy ember maga hatroz gy, hogy halla utn a testt fldarabolhatjk. Ennek kt lehetsge van, s a trsadalom mindkettt elismeri, tmogatja a dntsek humanitriusvolta miatt. Az egyik lehetsg az, hogy az agyhall bellta utn, de a tetem visszafordthatatlan flbomlsa eltt, egyes p szerveit kiveszik, s az arra vrakoz betegekbe transzplantljk. gy a „halottnak” esetleg tbb ember lett is sikerl megmentenie.
Mg klnsebb transzplantci az, amikor a hirtelen, tbbnyire tragikus krlmnyek kztt elhalt, egszsges frfibl ondfolyadkot nyernek, s vele az ezt ignyl felesgt mestersgesen megtermkenytik. Radsul ez a „szvetbeltets” knnyebb, mintha ms szervet transzplantlnnak, hiszen nem vletlen, hogy a termszet a herket a hasregen kvl, teht a testhmrskletnl hidegebb krnyezetbe helyezte ki, mivel a spermknak ez a legmegfelelbb. gy a hl tetembl mg hosszabb ideig lehet letkpes ondfolyadkot nyerni. Gondoljunk csak bele e klns helyzetbe! A holt lt nemz!
„Nemes cselekedet, amit ezen a tren egyltaln megtehetnk: megerstjk azt az hajunkat, hogy szerveinket szerencstlensg esetn bekvetkez hallunkkor szervtltetshez ajnljuk fel […] ltalban az a kvetelmny, hogy a donor fiatal, s korbbi letben egszsges legyen.”[ix][ix]
Arra is van vllalkoz, aki halla utn egsz testt, egyes szerveit, vagy pl. a fejt ajndkozza valamelyik orvostudomnyi egyetem patolgiai intzetnek tanulmnyi clokra. Az 1950-es vekben a politikai eltlt, kivgzett holttestt nem vihette s temethette el a csald. Ez a bntets rsze volt. Az esetek egy rszben mg jeltelenl sem temettette el ket a brtn. Az is a csald tovbbi lelki megknzatshoz tartozott, hogy szeretteik tetemt tadtk a legkzelebbi patolgiai intzetnek, ahol sztmacerldva lassanknt elemsztdtek. Ez trtnt a szegedi Csillag Brtn udvarn kivgzett vsrhelyi n. fehrgrdistkkal is. |