Bevezet
A tetemnek a klnbz emberi kultrkban koronknt rendkvl vltozatos a sorsa. A kulturlis antropolgia a mai napig nem tudta tisztzni az egyes jelensgek pontos eredett, ezrt csak flttelezseink vannak. Vizsgljunk meg nhnyat kzlk. A hamvaszts az egyik tetemeltvoltsi md. Kialakulsnak legvalsznbb oka a nphiedelem vagy vallsi meggyzds szerint az lehetett, hogy a llek a testbl annak levlasztsval tudott a leggyorsabban kiszabadulni, a Holtak Birodalmba eljutni, esetleg karnldni, reinkarnldni, vagy a termszetben teljesen flolddni. Ms nzet szerint viszont a tz ltal semmislt meg olyan mrtkben, hogy tbbet nem kellett tle flni, „nem jrt vissza ksrteni”. Vannak, akik a hamvasztsban higins vintzkedst ltnak. Msok a tetem elhelyezsvel kapcsolatos gondok cskkentst emeltk ki. Hasonl flttelezsek fzdnek a tetem kittelhez, platformon, barlangban val elhelyezshez is.
Brmilyen kulturlis mzba forgatjuk is a jelensgeket, valamennyi a tetemmel kapcsolatos, si ksztetsnkre vezethet vissza. Nehz elfogadnunk, hogy az elhunyt tbb nem az, aki addig volt. Amg hozzszokunk a gondolathoz, hogy elvesztettk, sokmindent megprblunk vele vghez vinni. Ebben remny is van: taln mgsem igaz a tny. Az eltvozott majd visszatr, folytatja kztnk megszokott lett. A hallt kvet megbolydult kzssgen bell ismt helyrell a rend.
A legtbb np esetben a halott nem igazn hulla, vagyis egy boml szervesanyag-tmeg, hanem valami klnleges „lhalott” vltozott. l is, meg nem is. Nem l abban a formban, ahogy azt tette eddig, de li a „halottak lett”, s tovbb figyeli a korbban vele l embereket. Taln rez, lt, hall is mindent, csak az addigi mdszerekkel nem tud visszajelezni, vlaszolni.
Van kultra, ahol a tetem azonnal megsznik emberknt ltezni, mshol nhny nemzedk kell, mg valdi halott vltozik s kikopik az emlkezetbl, de a legtbb np esetben a szellemi, trsadalmi vezetk vszzadokon, st vezredeken keresztl is tovbblnek, halhatatlanokk vlnak. Ehhez mr nem is kell holttest. Ki tudja, hol porlad pl. Szophoklsz porhvelye? Lelke sem ksrt, hanem szelleme tant, s pldaknt l tovbb. Mindebbl kiderl, hogy az ember a fldi lettl fggetlenl ll testbl, llekbl s szellemisgbl. Flfogsa vlogatja, hogy ezek kzl melyik pusztthat el, melyik tarthat fnn. Ez is rsze a halottal val foglalatossgunknak.
A „zombie-gyrts”
Idrendben ugyan nem ide illik, de biolgiailag s tematikailag itt kell foglalkoznunk a zombie-val, ezzel a sem nem l, sem nem halott „kztes lnnyel”, amelyet mg a magyar idegen szavak sztra sem ismer. Az angol nagysztrban gy magyarztk a fogalmat: „1. a/ [a nyugat-indiai babonban] varzslattal/boszorknysggal feltmasztott halott b/ reaktivlt ember. 2. Tkfej, fajank” stb.[i][xvi]. A Spektrum TV-csatorna egyik filmje 1998-ban rszletesen foglalkozott a tmval. A tovbbi tjkozdsunk sorn a kvetkez kp alakult ki a zombie-val kapcsolatban.
Primitv sci-fi, ill. horrorfilmek fldolgoztk a srbl kikel, oszl hullk vrengz, bosszll sztznlst a bks telepls lakossga kztt. A trtneti tny termszetesen teljesen ms. Ezt a fekete mgit ma elssorban a Karib-tenger trsgben, fleg a Haïti-szigetcsoporton l, afrikai eredet, az shonos npessggel keveredett emberek gyakoroljk. Kiindul szellemi alapja a woodoo-valls, amely nem azonos a lapunk korbbi (II. vf. 2-3.) szmaiban kzlt woodoo-hallt fldolgoz tanulmnyunkban foglaltakkal. Az itt kialakult jkori valls a nger npessgnek Afrikbl hozott, ill. az indinok helybeli mgikus svallst egyestette a hdt fehrek keresztny ideolgijval. Ez a kulturlis kevereds nem nlklzi a trzsi fekete mgit, amely - ms megnyilatkozsaival egytt, durvn fogalmazva - tbbnyire az lk ellen irnyul. Ebben a fekete mgiban tnik fel a zombie, az lhalott, vagy letre kelt hulla, melyet itt nem az lk ellen hasznlnak fl, hanem ppen ellenkezleg, mint l agykrosodottat kihasznljk azzal, hogy a fladatokat gondolkods nlkl vgrehajt rabszolgaknt dolgoztatjk.
A zombie, mint letre kelt halott, ha nem is ezen a nven, de ms kultrkban is ismert volt, s a karibi-trsget kivve, mindentt babonsan fltek tle.
A karibi zombie-gyrtsnak hrom mdszere van. Az egyik a woodoo-hall kivltsa, amikor az rt varzsl fekete mgival olyan llapotba hozza a fiatalembert, hogy az fladja lett, s valsznleg tetszhall llapotba kerl. Az itt szoksos elsirat, halotti tnccal krtett gysznnepsg utn a testet eltemetik. Ezek a srok tbbnyire kbe vjt, a szigetek korallkzett kihasznl mlyedsek, vagy kvel kirakott, fldbe mlytett regek, amelyeknek bejratt a test belehelyezse utn befalazzk. Bizonyos levegmennyisg teht marad az regben, ahol a biolgiai folyamataiban, anyagcserjben reduklt test letben maradhat. Gondoljunk csak az indiai jgik eltemetsi kalandjaira, amikor a testet fakoporsban elfldelik, majd nhny ht mlva fltrjk s kiemelik! Legjobb tudomsunk szerint, ezek a ksrletek mr szz nap fltti idtartamot is elrtek, s a test termszetes hiberncija, hmrskletnek cskkense is hozzjrul a sikeres ksrlethez, a majdani „jraledshez”.
U. Szumowski errl gy rt 1939-ben: az indiai fakr belefekdt, majd „…a koporst flddel temettk be, a fldbe fmagot vetettek, amely egy id mlva kihajtott s mindez gondos katonai rizet mellet ment vgbe. Hat ht elteltvel a fakr lt s kilpett a koporsbl […]
A fakr hossz ideig kszl erre a mvszetre oly mdon, hogy a nagy mrtkletessgbl, amelyre a fakrok evs s ivs tekintetben amgy is gyelnek, fokozatosan mind nagyobb fok koplals lesz. Az eltemettets eltt nhny napon t a fakr hashajt szert vesz be, ezutn csak egy kevs tejet iszik. Az eltemettets napjn a fakr tz s egynhny mter hossz vszoncskkal takartja ki a gyomrt oly mdon, hogy a cskot lassan lenyeli, s azutn mindjrt kihzza. Ezutn blbentssel kitiszttja a belt. Miutn mindezt elvgezte, lefekszik, viasszal betmi teste minden nylst, nyelvt mlyen htra hzza, karjait melle fltt keresztbe rakja s lomba merl. Ekkor lehet t koporsba fektetni s a fldbe temetni. Hat ht mlva […] a segdnek els gondja, hogy ujjval a fakr torkbl elre hzza a nyelvt, majd az alvnak meleg borogatst raknak a fejre, eltvoltjk a testnylsokbl a viaszt, kiss megdrglik testt s a fakr lassan maghoz tr.”[ii][xvii].
A msik zombie-gyrtsi megolds az, hogy a fiatalon elhalt s eltemetett frfit ugyancsak nhny nap mlva kiszedik a srjbl, s a testet fekete mgival „letre keltik”. Nem a szellemt, mert az slyosan srlt, nem a lelkt, mert attl flnek, st azt a fekete mgival elzik s tvol tartjk, hanem csupn a test mkdkpessgt „rendezik”. Egy errl szl film tansga szerint, akr a Krisztus fltmasztotta Lzr esetben, a fiatalember brn mr az oszls nyomai is lthatak voltak, s vizsglata sorn kiderlt, hogy testhmrsklete alacsonyabb, mint a teljes rtk l ember, funkcii pedig ennek megfelelen lassbbak.
Dr. Varr Vince, a szegedi Szent-Gyrgyi Albert Orvostudomnyi Egyetem I. sz. Belgygyszati Klinikjnak ny. professzora, a hozznk rt levelben a woodoo-halllal kapcsolatban gy rt: „Eddig gy tudtam, hogy ez a kifejezs [ti. a woodoo-hall] a tetszhall azon fajtjt jelli, amikor - valamilyen nvnyi fzet hatsra [teht nem lelki rhatssal] - egy szemly elveszti nazonossgt, s teljesen egy msik szemly hatsa s irnytsa al kerl; Haїtin ezzel rabszolgamunka vgzst knyszertik ki...”[iii][xviii] A professzor r itt a zombie-gyrtsnak egy jabb, igen rdekes vltozatrl rt.
Az viszont az els kt vltozatnl egyrtelm - taln a harmadik esetben, a bevitt mreg vagy kvetkezmnye is okozhat ilyet -, hogy a test gy, vagy gy, de oxignhinyos llapotba kerlt. Az agysejtek slyosan krosodtak, fleg az intellektulis homloki lebeny szrkellomnya, de ez a krosods mg nem terjedt le a kisagyra, agytrzsre, a mozgst, alapvet lettani mkdseket biztost agykzpontokra. Ennek kvetkeztben a zombie alkalmas bizonyos mechanikus munkk elvgzsre. Mint a hivatkozott filmek szakrtinek, gy neknk is alapos ktelynk van az egsz zombie-gyrtssal kapcsolatban, de kultrjelensgrl lvn sz, ltezst nem hagyhatjuk figyelmen kvl.
A zombie kls beavatkozs nlkl is „ltrejhet”, vagyis a halott magtl is „fltmadhat”, s veszlyeztetheti az lket. Az egyes kultrk azzal nem foglalkoznak, hogy ez miknt lehetsges. Viszont megklnbztetst tesznek a test s llek jra egyeslsvel visszajrk; a csak testknt vagy csak llekknt visszatrk kztt. Az utbbiak az lk ellen is fordulhatnak, ezrt valamikppen kzmbsteni, lefoglalni vagy cselekedeteikben gtolni kell ket.
A halott lektsre ismert eljrs a „dolgoztatsa”. „…koporsba len- vagy komlmagot ntenek, amit a halottnak meg kell szmllnia; mg 1612-ben is 15 vka lenmagot tettek a dniai kirlyn, Anna Katalin srjba!”[iv][xix]
Tanulmnyunk szmra ez az egsz krdskr azrt fontos, mert vgl is, akrmilyen mgirl van sz, legyen az a test fltmasztsa vagy flig halott ttele, a transzcendens jraledse kap hangslyt, hiszen gy lehetsges lesz a tetemmel, vagy az lholttal val tovbbi foglalatossg. Ha az illet csak tetszhalott volt, s ezt azzal is kinyilvntja, hogy jraledse utn az lket segti, visszailleszkedik az vilgukba, akkor a kzssg megnyugszik, s bkn hagyja. Knban „A mennyei kirly udvarban a fldi udvarokhoz hasonlan az let nnepsgekkel telt. »Jrtam a Magassgos r rezidencijban, s felettbb tetszett ott nekem« - meslte csaobeli Kien-ce 501-ben, miutn felbredt tnapos tetszhalott lmbl.”[v][xx].
A knai brokrcia nha sszetvesztette a neveket. „Ezrt aztn egy-egy hanyag rnok hibja miatt bizonyos szemlyeket, akiknek letfonala mg nem szakadt meg, tl korn szltanak a poklok brsga el, majd ksbb visszakldik ket az lk vilgba. Msok is megmeneklhetnek a halottak kztt tartzkodstl, ha letkben plds gyermeki tiszteletrl tettek tanbizonysgot, ha a buddhista szent szvegek idzsvel rdemeket szereztek, vagy ismerik a hatsos varzsformulkat. Ezzel magyarzzk a teljes letargia llapott vagy a tetszhallt. Az letre kelt holtak alkalomadtn titokban bepillanthattak azokba a listkba, amelyekben minden ember lete fel van jegyezve. Ily mdon megtudhattk, hogy mennyi idejk van mg htra, s hogy mikor halnak meg rokonaik vagy bartaik. Olykor ismeretlen halottak megbzsbl rintkezsbe lptek az elhunytak rokonaival, s az alvilgi rnyak ltal adott felvilgostsok helytllknak bizonyulnak.”[vi][xxi]
A halott fltmasztsra szinte minden kultrban igny van, de ez nem zombie-gyrtst jelent, miknt az albbi eset is errl tanskodik. Ms krds, hogy a trtnetben szerepl kisded meglse babons flelem kvetkezmnye volt, amely bizonytja, hogy ebben a tmakrben a misztikum lpten-nyomon tetten rhet. Az j-guineai Mizio-vlgyben „…egy asszony jtt, karjn halott kisgyermekvel. A fehr ember csodatev erejbe vetett jmbor hittel krt bennnket, hogy gyermekt keltsk letre. Amikor a hall oka fell rdekldtnk, kiderlt: a frj megtiltotta az asszonynak, hogy szoptassa csecsemjt, mert azt lmodta, hogy a gyermekbl homlokn szarvat visel szrnyeteg lesz.”[vii][xxii].
A fltmadt s ksrteni vagy puszttani visszajr halott ellensg. Ide kvnkozik egy rdekes trtnet j-Guinebl. „Meghalt Kafban egy ember, s devjbe [koporsfle] fektettk. Jtt egy varzsl, s mellette kvnta eltlteni az jszakt, hogy nmi piript (hullanedvet) nyerjen […], alighogy a varzsl jszakai nyugovra trt, elszr csattog zajt hallott a devbl, s rgtn utna a fa nyikorgst, amibl arra kvetkeztetett, hogy a hulla felemelkedett. A varzsl egy kzeli fa odvba meneklt, s flelmben a kpenyt egy fatrzsn hagyta. A halott a kpenyt alv frfinak nzte. Embernk rejtekhelyrl ltta, hogy a halott kimszik a koporsbl, vlt zskmnyra veti magt, s fogaival darabokra tpi a kpenyt.
Erre a varzsl lefutott a folyhoz […] a hulla pedig a sarkban nyargalt. A varzslnak mgis sikerlt odarnie a frfihzhoz, s miutn a ltra hat fokn kt ugrssal felszktt, bent a hzban kimerlten rogyott le a fldre. Csak hajszl hjn meneklt meg, mert iszony ldzje is felugrott a ltrn, s fogaival megragadta annak legfels fokt, de ezzel aztn kiadta minden erejt, s lezuhant[…]
Reggel megtalltk a hullt ott, ahov esett. A ltra legfels foka ketttrtt, s az egyik darabja olyan ersen llt a halott llkapcsban, hogy a falusiak nem is brtk kihzni. Ezrt mindkt oldaln levgtk a vgt, s visszavittk a hullt a koporsjba. s nehogy mg egyszer kijhessen belle, sok tzift hordtak ssze, s elgettk.”[viii][xxiii]
A ppua hegyi trzseknl „A halottl val flelem miatt megktzik a hullt, oly mdon, hogy kezt a mellre teszik s trdt egszen az llig felhzzk. Ha fldjeit nem is puszttjk el, kerlik a halottashzat s elgetik az elhunyt alvgyknyt. Az »l holttesttl« vagy a »visszajrtl« val flelem elssorban a nk temetkezsnl jut nyltan kifejezsre. A meghalt nket azonnal eltemetik. A halottra gondosan kveket s fatuskkat raknak, hogy ne tudja otthont ismt felkeresni, s ne zaklassa hozztartozit.”[ix][xxiv].
A halottl val sflelem
A rgszeti fltrsok a paleolitikum vgtl, a neolitikum kezdettl, a npvndorls vezredein t egszen napjainkig, megannyi klns szoksra dertettek fnyt. Ezek kzl most a halottl val flelem klns megnyilvnulsaibl emltnk nhny pldt. Kzppontjukban a bosszll holt ll, akit meg kell akadlyozni abban, hogy visszajrjon ksrteni, ill. krt tenni az lkben. Ezrt a tetemmel akr a szadisztikus jelzvel is illethet mdszerekkel gy bnnak el, mint a legalvalbb l bnzvel. A klns hullagyalzsnak a kvetkez fontosabb tpusait emltjk:
1. 1. A tetemnek srgdrt snak, majd megcsonktjk. Ezutn hromfle eljrst alkalmaznak:
a/ vgtagjait, a kz- s lbfejeket; ms esetekben a fejet is levgjk, majd a sr egyik vgbe, tbbnyire a lbakhoz rakjk,
b/ a levgott vgtagokat kln srgdrbe helyezik el,
c/ csak a levgott fejet helyezik el kln, s hatalmas kveket hordanak r, hogy a fejben lv szellem ki ne jhessen. Ms esetekben a fejet barlangokba zrjk. Angliban, a Stonehenge-tl mintegy 30 km-re lv, rintetlen megalitikus temetkezsnl a kvel kirakott hatalmas srkamrban jval tbb koponyt talltak, mint teljes csontvzat.
2. 2. A srba helyezett tetemet nem csonktjk meg, hanem jkora kveket, faderekakat hordanak a hantjra.
3. 3. A tetemnek nem snak gdrt, hanem a fld felsznn hagyjk, s itt rakjk tele kvekkel.
4. 4. A srgdrbe fektetett tetem szvt egy lndzsval tdfik. Mellkasba nyilakat lnek, ill. egy kihegyezett kart vernek, s ezzel mintegy „odaszgezik” a fldhz. (Ez utbbit gyakran alkalmaztk a kzpkorban, a kivgzett boszorknyok, gyermekgyilkosok tetemre rtt bntetsknt.)
5. 5. A tetemet sszektzik. Vgtagjait ers ktllel a trzshez rgztik, hogy a srjbl ne tudja magt kikaparni, s visszajnni zombie-knt az lket puszttani. (Az 1989-es romn forradalom alatt, a temesvri megknzottak testt szges drttal tekertk szorosan krl.)
6. 6. A srba arccal lefel fektetik, arra szmtva, hogy a tetembl a llek a szjon keresztl jut ki, s ha a fld kzepe fel nz, akkor arra szll, teht az alvilgba jut, mg ha a szja flfel van, lelke kiszllva a srbl az lk kz kerl.
7. 7. Az 1956-os magyar forradalom esemnyeiben jeles szerepet jtsz, kivgzett emberek tetemeinl, mint azt a pesti kztemet 301-es parcelljnak fltrsa mutatta, a kt utbbi eljrst egyttesen alkalmaztk. A tetemeket drttal ersen sszektztk, majd arccal lefel gymszltk a szablytalanul szk srlyukakba.
Klns jelensgrl van sz. Mint azt a trtnszek megllaptottk, ez utbbi temetsi mdot az orosz crok korban a nagy bnket elkvet, kivgzett rabok esetben alkalmaztk. Azrt vlasztottk ezt a temetsi mdot, mert babons vallsi hiedelem szerint, a gonosz szelleme gy nem trhet tbb vissza az lket megrontani. Az a kommunizmus, amelyik ateizmust hirdetett, a forradalmi szellem teljes s biztos elpuszttsa rdekben mgis primitv babons hitben gykerez temetkezsi szokst alkalmazott. Ennek az ideolginak itt rhet tetten a valdi szellemi kultrszintje.
Visszatrve az sidkhz, kiderl, hogy a halottl val babons flelem olykor abban nyilvnult meg, hogy a tetemet lnek tekintettk, ill. igyekeztek a halllal jr oszlst elfdni, s a testnek az lkre jellemz vonsokat tulajdontottak. Ezzel valsznleg azt kvntk a tetem tudomsra hozni, hogy nem halott, teht flsleges neki visszajrni.
„A hallhoz fzd ritualizlt viszony legkorbbi bizonytkai a dl-franciaorszgi, a kzps kkorszakbl szrmaz srleletek. A csontvzak egy rsze zsugortott helyzet (Le Moustier, La Chapelle-aux-Saints), a tbbi nyjtott (La Ferrassie) […] La Ferrassie-ban a srban fekete s vrs festknyomokat talltak. Nhny helyen keszkz s llatcsont mellkleteket raktak a halott mell […] E leletek arra utalnak, hogy mintegy 50 000 vvel ezeltt a moustieri kultrhoz tartoz ember rendelkezhetett llekkpzetekkel. Az elhunyt mell helyezett trgyakat minden bizonnyal »tlvilgi« hasznlatra szntk.”[x][xxv]
K. Birket-Smith errl a tmrl gy rt: „A halott eltemetse, br inkbb alkalomszeren, ktsgtelenl mr az als paleolitikumban (moustieri kultra) megvolt Eurpban […] A holttestet rendszerint oldaln, az alv ember testtartsnak megfelelen helyezik el, kiss felhzott lbakkal. Az let illzijnak fenntartsra irnyul trekvs mg vilgosabb vlik akkor, amikor a halottat l helyzetben fldelik el. Ez a gyakorlat azonban valsznleg jval ksbbi, mint a fekv helyzetben trtn elfldels…”[xi][xxvi].
A fldbe val temetkezs tbb kultrban ellenrzst keltett, msok viszont kimondottan vgytak vissza az anyafldbe. A flddel val kapcsolatban a paraszttrsadalmaknak a Fldanya kultusza nyilvnul meg. „A sr a halott otthona, s ezrt idvel olyan clszeren rendezik be, amennyire csak lehetsges. A jgkor vgrl szrmaz leletek azt mutatjk, hogy a teleplsen bell temetkeztek, a lakhely kzelben vagy kzvetlenl alatta […] ha ezt a temetsi mdot ksbb abbahagytk, sokszor kis hzat ptenek a srra […] Taln mg rgibb az az eljrs, amellyel annak megakadlyozsra trekszenek, hogy a fld tlsgosan slyos legyen a halott szmra. Ezrt a holttestet a sr oldalba kln e clbl vjt regbe helyezik (»flks sr«)…”[xii][xxvii]
A Fldanya kultusszal hozhat sszefggsbe az indiai khondok trzs szoksa is, amelyben a termkenysg biztostsa rdekben mutatnak be emberldozatot a fld-istennnek fiatal, hibtlan emberek szemlyben. „Miutn a legborzalmasabb mdon megltk ket, testk darabjait a fldeken temettk el.”[xiii][xxviii]
A neolitikum Japnjban nemcsak a zsugortott vagy embrionlis testtarts temetkezs volt ismert, de „A csontleletekbl kitnik, hogy […] vrs festkkel szneztk az arcot s a testet.”[xiv][xxix]. Az okker, mshol srga agyagbl kszlt fldfestk hasznlata minden lakott kontinensen ismert volt, a trzsi kultrkban szinte napjainkig hasznltk. Ez az let szne.
A rgszeti leletekkel kapcsolatban azonban Vrs Gabriella[xv][xxx] vatossgra int. Levelt idzzk: „Egy-egy np vagy kultra, npcsoport temetkezsi szoksai jellemzek egy kzssgre. Akr hamvasztott, akr a fra rakta ki a halottait, hogy ragadoz madarak elvgezzk a tbbit… Az az izgalmas, ha valakit NEM a kzssg szoksai szerint helyeznek fldbe, urnba, barlangba, vzbe stb.[xvi][xxxi]
A rendellenes temetkezsi szoksok okait szvesen kutatja a rgsz is. Pl. kedvenceimrl, a szarmatkrl[xvii][xxxii] kiderlt, hogy sszektzve, a temettl tvol (Szeged-Algy) kizrlag CSAK NKET temettek el. Ht persze, hogy boszorknynak[xviii][xxxiii] tartja ket a tudomny! A honfoglalknl is van hasra fordtott, zsugortott csontvz, az rpd-korban is.
Egy dologra rdemes azonban odafigyelni. A rgi publikcikban gyakran elfordulnak klns hallnemek s egyebek, Prducz Mihlynl is sokszor. Ezekrl ksbb kiderlt, hogy egyszeren RABLOTT volt a sr, s nem vgtk le se a fejt, se a lbt az illetnek, nem lve, guggolva vagy llva temettk el szegnyt. CSAK kiraboltk [a srt]. Hogy kik s mirt? A legritkbb esetben derl ki, minden ilyen temett ill. srt kln-kln meg kellene vizsglni.”.
Nhny rdekes tovbbi pldt emltnk a zombie-tl, ill. a visszajr llektl, halottl val flelemre, s a ksrtsk, krtevsk megelzsre. Folytatjuk mindjrt az idben legtvolabbiknt meghatrozott, dokumentlt rgszeti lelet lersval, amely szintn Vrs Gabriella nevhez fzdik. A szegvri szarmataleletrl tbbek kztt ezeket rta:
„A lelhely kapcsn elssorban kt temetkezsi szokssal kvnok foglalkozni. Az egyik rdekes jelensge a temetrszletnek, hogy az 1. srban nyugv elhunyt lbait a bal oldalon enyhn felhzva, behajltva talltk. Mivel a szarmatknl a Krpt-medencben a hton fekv, nyjtott helyzet az ltalnos, ezrt az emltett srban tapasztalt fektets eseteit Kulcsr Valria[xix][xxxiv] gyjttte ssze s dolgozta fel, klnbsget tve a zsugortott s a feltmasztott lbbal eltemetett halottak kztt. A szegvri 1. srt az utbbiak kz sorolta. A rtus arnylag ritka, 17 lelhelyen fordul el a kzel ktszz kzl. A szerz vlemnye szerint az ily mdon val elhantolsnak kt oka lehet: vagy boszorknyok voltak, vagy pedig egy archaikus temetkezsi md rzdtt meg, esetleg etnikai keveredssel prosulva.
Zsugortott csontvzak[xx][xxxv] avar, honfoglals s rpd-kori temetkben is elkerlnek szrvnyosan, elfordulsuk arnya hasonl, mint a szarmata korban. Ezek rtelmezsnl - elssorban az rpd-kori esetekre vonatkoztatva, az antropolgia s a forrsok adatait felhasznlva - jutott arra a kvetkeztetsre Szab Jnos Gyz, hogy az sszektztt, gyakran elklntett, a temet szln elhantolt halottak boszorknyok, rdngsk voltak.”[xxi][xxxvi].
A tovbbiakban azt rta, hogy „Jelenleg nem dnthet el, hogy a szarmatknl milyen gondolati, hiedelmi oka lehet e ritkn feltn jelensgnek. A boszorknysg ma ismert fogalma j kpzdmny, s klnsen eredett ismerve, nem alkalmazhat egy egszen ms gyker, s ms fldrajzi-trtneti krlmnyek kztt kialakult kultrra[...]
A problmakrhz az algyi temet megfigyelsei egyedlll adalkkal szolglnak. Igaz ugyan, hogy csak erre az egy esetre vonatkozan, de a jelensg gondolati htterhez valamilyen tmpontot mgis jelentenek.[xxii][xxxvii] A temet 81. srjban egy kzpkor n nyugodott, lbai trdben enyhn be voltak hajltva, jobb oldaln fekdt. A lbak helyzete egyezett a szegvri 1. srban megfigyeltekkel. A tbbi srral egy csoportban bontottuk ki - mint a szegvri 1. srt -, 2-3 mterrel arrbb mindkt oldaln jabb srokat talltunk. A msik, rendellenesen eltemetett csontvzat ezzel szemben a temet tmbjtl 45 mterre bontottuk ki. A 76. srban nyugv ids asszonynak a lbait szinte gzsba ktttk. Ugyanakkor azonban kivarrott alj ruhzata, nyaklnca s fibulja [ruhacsatja], valamint apr ednykje a temet tbbi srjnak megfelel, ahhoz hasonlatos gondoskodst tkrztt.
A temet kzssgtl val elklntse, s sszektzse egymst erst, azonos gondolati htteret sejtet. Mivel ennek okt, tartalmt illeten semmilyen megfoghat, egyrtelmen rtelmezhet adatunk nincs, ezrt ennek hinyban nem tartom rtelmt tallgatsokba, felttelezsekbe bocstkozni.”[xxiii][xxxviii]. Az sszehasonlt nprajzi adatok alapjn viszont flttelezhetjk, hogy a boszorknyhalott rt szellemt, esetleg lhalottknt val visszatrst igyekeztek elkerlni.
Idben s trben nagyot ugorva, vizsgljunk tovbbi pldkat, amelyek szintn a halott visszajvetelnek gtolsrl tanskodnak. Ezek a nprajzi, kultrantropolgiai pldk azrt nagyon fontosak, mert tmpontot is nyjtanak ahhoz, hogyan mehetett vgbe az vezredekkel ezeltt lt npeknl az a fajta temetsi rtus, amely a visszajr szellemtl val flelembl addan a halott zaklatsval jr elkpeszt szertartsok vghezvitelt eredmnyezte.
Az kori Knban gy hittk, hogy az embernek tbb lelke is van. Az egyik a p’o, amely a tetemmel marad, mg a hun flszll az gbe. „A p’o a holtest mellett maradt a srban, s az ldozatokbl tpllkozott. Ha az ldozatok elmaradtak, kihezettsgben veszedelmess vlhatott. Ilyenkor trt vissza lk kz, s hazajr llek, kui lett belle.”[xxiv][xxxix]
j-Guineban a Laiagam-vlgyben az engknl egy olyan temetst rt le Jens Bjerre, ahol a halott kunyhjban nemzetsgnek tven tagja zsfoldott ssze. „A halottat mr egy vzszintes deszkra ktztk, amelyet kt clp tmasztott al. gy kvntk megakadlyozni, hogy a halott szelleme elhagyja testt, s a lakhelyen ksrtsen[…]
Az sszegylt frfiak kzl a legtbben srga agyaggal kentk be magukat[xxv][xl], s bizonyos idkzkben kiltozva szaladtak a holttest krl. A kunyh eltt egy tucat asszony lt, s krusban jajveszkelt…”
A varzsl „Nagy nyalb vkonyabb s vastagabb vesszt s gat tartott a kezben, s szorosan a holttest mell llva, szellemz igket mormolt […] a holttest megmozdtsnak idejre csndet kvnt, mert klnben - mint figyelmeztetett - a rossz szellem elhagyja a tetemet, s a hozztartozk egyikben keres menedket.
[…]a frfiak a holttestet krlvev tr ngy sarkban a fldbe szrtk a botokat. (Ezek a mgikus erej botok felteheten arra szolgltak, hogy megakadlyozzk, a rossz szellemet a holttest elhagysban.) Miutn ez megtrtnt, a frfiak a holttest alatt levelekkel s vesszkkel felkapartk a fldet. Ekkor Akari ngy msik frfinak adott jelt, hogy a holttestet emeljk le a deszkrl, s vigyk el. Mialatt ezek a halottal foglalatoskodtak, az els ngy frfi - mindegyik egy nyalb bottal a kezben - elfutott egy darabon lefel a vlgyben, s egymstl mintegy tven mternyi tvolsgra a fldbe szrtak kt-kt botot, hogy megjelljk az utat, amelyen a halottat kell vinni. A letaglzott disznt ott hagytk, ahol volt, az lt pedig a halottvivk utn hajtottk[…]
Mire a menet a vlgy mlyn fut folyhoz rt, a frfiak ott lent mr elksztettk a gtat, elvezettk a vizet, s a szraz folymederben megstk a srt. A varzsl megparancsolta, hogy a holttestet vigyk a srhoz, s klns beszdmdjn megint nhny varzsigt mormolt, mintha a halott szellemhez szlna. Azutn jelt adott, hogy a holttestet tegyk l helyzetben a srba, arct egy kiss felfel fordtva. Majd teljes csendet parancsolt.
[…]Akari fogott kt kis hegyes kart, s beleszrta az l diszn orrlyukaiba, mialatt kt frfi leszortotta az llatot. Azutn bunkt ragadva, egyetlen csapssal sztzzta a koponyjt, s gy tartotta a disznt, hogy orrbl a vr a halott szembe csepegjen. (Nyilvnvalan gy vltk, a rossz szellem csak a szemen keresztl tvozhat Kajianda testbl, hogy valaki mst talljon, akit hatalmba kerthet. De ha lepecstelik a halott szemt, nincs menekvs a rossz szellem szmra.) Vgl a varzsl elvett kt nyilat, s hegykkel pontosan a halott kt szeme fltt tartotta ket mindaddig, mg a srt annyira feltltttk, hogy a nyilak ugyanabban a helyzetben maradtak. Ezltal a rossz szellem tjt vglegesen elzrtk[…]
Mihelyt a srt feltltttk, s kveket helyeztek r, Akari jelt adott a gt lerombolsra. Csak amikor a gyszolk lttk, hogy a srt elbortja a vz, trt meg a nyomaszt csend, s engedett fel a feszlt lgkr…”[xxvi][xli]
A ppua „…Kawai-szigetiek hisznek a halottak tovbblsben. A htramaradottak a sr el kis kunyht emelnek s ebben hetekig tzet getnek. Egy oszlopra telt tesznek, s a halott szemlyes holmijt is ide akasztjk fel […] A kzssg szmra mindenesetre addig ltezik, ameddig emlkeznek r. Az »l holttestnek« ebben az elkpzelsben mg van bizonyos kapcsolat a fizikai test s a »szellemi test« kztt.”[xxvii][xlii].
C. Lvi-Strauss rta: „Egyes trsadalmak pihenni hagyjk halottaikat; ezek viszont idnknti tiszteletads fejben tartzkodnak tle, hogy zavarjk az lket…”< |